Werkbezoek Schuldhulpmaatje Westerkwartier

Schermafbeelding 2024-03-09 140922.pngzaterdag 09 maart 2024 14:09

Donderdag 7 maart mochten we als fractie aansluiten bij de maatjesavond van de stichting Schuldhulpmaatje Westerkwartier.
Een boeiende avond waarin we meer te weten kwamen over het werk van deze enthousiaste vrijwilligers.

De voorzitter Henk Martini heette ons van harte welkom. Daarna vertelden alle maatjes bij toerbeurt over de situaties waarin zij hulp konden verlenen.
In eigenlijk alle gevallen was het voor de hulpvrager een hele stap om zover te komen dat ze aan de bel trokken. In een intake wordt bekeken of de hulpvraag past bij de dienstverlening van de vrijwilligers van Schuldhulpmaatje en anders wordt doorverwezen naar professionele hulp.

Eerst wordt alles, uiteraard samen met de hulpvrager, goed op een rijtje gezet. Vaak was het voor de hulpvrager nog helemaal niet duidelijk hoe groot de schulden in werkelijkheid zijn.
De maatjes gaan daarna samen met de hulpvrager aan de slag om alles weer op het goede spoor te krijgen. Gelukkig lukt dat in de regel ook.
We hoorden van allerlei verschillende situaties. In de regel kwamen de problemen omdat door gebeurtenissen er veranderingen kwamen in het dagelijks leven, zoals een scheiding, verandering van inkomen, komst van een kind, waarbij het uitgavenpatroon niet tijdig werd aangepast aan lagere inkomsten of hogere onvoorziene uitgaven.
Het zijn lang niet altijd mensen met een minimuminkomen die in de problemen komen.
Schuldhulpmaatje werkt goed samen met Humanitas en De Schans. Deze samenwerking zorgt voor een versterking van het hulpaanbod aan hen die dat nodig hebben.
Er is nog ruimte voor nieuwe hulpvragers, dus als jij hulp nodig hebt of je weet iemand in je omgeving. Zoek contact via de website: https://schuldhulpmaatje.nl/westerkwartier/

Een avond waarin wij een concreter beeld kregen van het werk van Schuldhulpmaatje in onze gemeente.
Respect voor deze vrijwilligers die het leven van veel van onze inwoners veranderen doordat zij geholpen konden worden bij financiële zorgen en spanningen.
Zorgen en stress, die een groot impact kunnen hebben op het dagelijks functioneren van mensen.